Obecnie w Łodzi trwa wiele remontów, jednak jeśli wierzyć terminom ich realizacji, część z nich będzie miała swój finał w 2023 roku. Dzięki pracy, w pewnych miejscach miasto zmieni się nie do poznania. O miejscach i przebiegu prac w swoim komunikacie informuje Urząd Miasta Łodzi.
Polecany artykuł:
Ul. Wojska Polskiego
W październiku 2021 wystartowała przebudowa układu drogowego ul. Wojska Polskiego wraz z wymianą torowiska tramwajowego (wyłączonego z użytkowania w 2019 r. ze względu na katastrofalny stan techniczny). Tory zostaną położone na nowo, a wzdłuż zmodernizowanej ulicy powstaną nowe chodniki z wydzieloną drogą dla rowerów i miejscami postojowymi dla samochodów. Wzdłuż ulicy pojawi się nowe oświetlenie, a na przejściach dla pieszych i skrzyżowaniach nowy systemem sygnalizacji świetlnej. Wybudowane zostaną nowe przystanki tramwajowe i zatoki autobusowe. W ramach tej samej inwestycji częściowo zmodernizowana zostanie także ul. Zmienna, która ma obsługiwać ruch pojazdów w rejonie parkingu przy skrzyżowaniu ul. Strykowskiej z ul. Inflancką.
Wiadukty ul. Przybyszewskiego
Wiadukty ul. Przybyszewskiego od kilku lat czekały na rozbiórkę i odbudowę. Oba nowe wiadukty drogowe będą miały po trzy pasy. Zarówno autobusy, jak i tramwaje MPK będą poruszać się środkową estakadą. Powstanie również węzeł komunikacyjny tramwajowo-autobusowo-kolejowy, przy ul. Niciarnianej oraz ul. Papierniczej. Tu też powstaną parkingi, które umożliwią pozostawienie samochodu osobom chcącym udać się w dalszą podróż środkami komunikacji miejskiej lub koleją. Budowa wiaduktów to jednak nie wszystko. Zmodernizowana zostanie również ulica Przybyszewskiego, w tym ważne skrzyżowanie ulicy Przybyszewskiego z ulicą Kilińskiego.
Ul. Mielczarskiego
Nadal będzie ulicą jednokierunkową, ale ruch zostanie uspokojony, pojawią się zieleńce i nowe meble miejskie. Znajdą się tu także kameralne place sprzyjające zatrzymaniu się wśród zieleni. Nowa nawierzchnia ulicy zrobiona będzie z jasnych oraz ciemnych pasów płyt i kostki. Liczba miejsc postojowych zostanie niemal w pełni zachowana. W ramach inwestycji powstaną także dwa zielone pasaże. Pierwszy połączy ul. Mielczarskiego i Ogrody Karskiego – wyznaczony zostanie w miejscu dzikiej ścieżki wydeptanej przez mieszkańców między budynkami przy ul. Mielczarskiego 33 i 35. Drugim pasażem będzie pieszo-rowerowe przebicie obok posesji przy ul. Mielczarskiego 25.
Plac Wolności
Przebudowa placu Wolności to jeden z największych projektów w programie rewitalizacji. Remont obejmie zerwanie z ośmiobocznego rynku całej nawierzchni z torowiskiem i zagospodarowanie terenu na nowo. Po stronie ulicy Piotrkowskiej powstanie skwer, na którym będziemy mogli odpocząć w upalny dzień i skryć się w cieniu. Pod drzewami będą krzewy i trawniki, na których będzie można nawet rozłożyć koc. Po remoncie plac stanie się miejscem organizacji świątecznych jarmarków i miejskich wydarzeń. Organizację kiermaszów ułatwią przyłącza prądu, które zostaną zamontowane wokół placu. Nie zabraknie też nowego oświetlenia, ławek, koszy, czy stojaków na rowery.
Bulwary Północne + Stary Rynek
Ulice Ogrodowa i Północna zmieniają się w Bulwary Północne - zupełnie nową, atrakcyjną przestrzeń dla łodzian i turystów. Pojawią się kawiarnie, kioski gastronomiczne i dużo zieleni. Wymieniona zostanie nawierzchnia jezdni, obok której znajdą się równe chodniki oraz droga dla rowerów. Tuż obok metamorfozę przechodzi Stary Rynek, który po przebudowie ma być nowoczesną przestrzenią, w której mieszkańcy będą chcieli spędzać czas. Nawierzchnia placu będzie wykonana z posadzki granitowej, natomiast chodniki z czerwonej kostki kamiennej. W odnowionych kamienicach powstaną pomieszczenia, gdzie restauratorzy będą mogli prowadzić swoją działalność. W centrum placu będzie fontanna z dyszami schowanymi w posadzce, podświetlana w różnych kolorach specjalnymi reflektorami.
Polecany artykuł:
Ul. Legionów
Ul. Legionów to ostatnia tak bardzo zniszczona ulica w centrum Łodzi. I ostatni z tak dużych projektów drogowych, który miasto rozpoczęło w tym rejonie. Przebudowa ul. Legionów to właściwie trzy zadania obejmujące jeszcze jedną drogę. Pierwszy odcinek sięga od remontowanego pl. Wolności do ul. Gdańskiej, a w zakresie ma też skrzyżowania. Drugie zadanie obejmuje odcinek od ul. Gdańskiej do ul. Żeligowskiego, a trzecie zadanie to przebudowa ul. Cmentarnej od ul. Legionów do ul. Ogrodowej.
Zajezdnia Chocianowice
Prace modernizacyjne obejmują wymianę torowisk i sieci trakcyjnej oraz przebudowę układu zasilania z własną stacją transformatorową. Powstaje też nowy układ wewnętrznych dróg wraz z oświetleniem. W ramach inwestycji zostanie odnowiona ceglana elewacja zabytkowej głównej hali, gdzie zachowanych zostanie wiele elementów architektonicznych, a wewnątrz zostanie wyeksponowana część ścian pochodzących z pierwszej połowy XX wieku. Poza tym do obiektu dobudowana zostanie część z nowoczesnymi stanowiskami do sprzątania, mycia i obsługi technicznej tramwajów.
Ul. Włókiennicza + 14 kamienic
Ta inwestycja to serce łódzkiej rewitalizacji. Owiana złą sławą ulica Włókiennicza przechodzi do historii. Odrestaurowanych tu zostanie 14 kamienica, a ulica zyskała formę woonerfu bez wyznaczonego przedziału między jezdnią a chodnikiem. Powstał tu również park kieszonkowy z placem zabaw. Nie brakuje drzew, krzewów i kwiatów, o których stan będzie dba automatyczny system nawadniający rośliny.
Księży Młyn odnowiony w 100 procentach
Księży Młyn to niewątpliwy urbanistyczny fenomen w tkance architektonicznej miasta Łodzi. Budzi zachwyt wśród mieszkańców, turystów oraz jest inspiracją dla artystów. Do 2023 roku gruntownie wyremontowanych i kompleksowo przebudowanych zostanie łącznie 47 budynków mieszkalnych i gospodarczych. Dzięki modernizacji poprawia się standard i jakość życia w budynkach mieszkalnych, zmieniają się również w podwórka. Przy zabytkowych famułach powstają zielone i przyjazne miejsca do sąsiedzkich spotkań.
Trasa Górna III etap
Nowa droga będzie mieć po jednym pasie ruchu w każdą stronę, na czterech skrzyżowaniach z drogami lokalnymi będą ronda – z ul. Nowe Górki, Bronisin, Brójecką i św. Rafała Kalinowskiego – oraz chodniki po obu stronach. Trzeci odcinek trasy pozwoli na uruchomienie i sprawną obsługę komunikacyjną nowych obszarów inwestycyjnych o powierzchni ok. 44 ha. Obecnie na tych terenach działa już pierwszy magazyn firmy Amazon o powierzchni ponad 70 tys. mkw.