Z Kalisza do Łodzi. Początki dworca Łódź Kaliska
Historia dworca Łódź Kaliska sięga jeszcze XIX wieku. Pomysł na jego wybudowanie zrodził się w 1862 roku. Właśnie w tym czasie, na terenach zaboru pruskiego, został powołany do życia Komitet Budowy Kolei Żelaznych z Wrocławia do Warszawy, który wystąpił do władz cesarskich o zgodę na budowę linii. Bezskutecznie. Dopiero po 30 latach starań, w 1898 roku car Mikołaj II zaakceptował plany budowy linii Warszawa-Kalisz.
Pierwszy budynek dworca powstał w 1902 roku według projektu Czesława Domaniewskiego. Reprezentował styl secesyjny i stał się jednym z bardziej reprezentacyjnych obiektów kolejowych w regionie. Choć został poważnie uszkodzony w czasie I wojny światowej, funkcjonował do lat 80. XX wieku. W 1982 roku został wyburzony.

i
Postmodernistyczny dworzec nie przeszedł próby czasu
W 1994 ukończono budowę nowego obiektu, którego bryła miała nawiązywać do starego secesyjnego dworca. Autorami budynku byli Jan Gorgul, Marek Skurnóg i Wojciech Garczyński. Turkusowe przeszklenia oraz szklany łuk nad fasadą nie przetrwały jednak próby czasu.

i
Kończy się budowa nowego dworca Łódź Kaliska
W 2023 roku rozpoczęła się kolejna przebudowa dworca.
– Ta inwestycja jest Łodzi bardzo potrzebna i cieszę się, że już niedługo w miejscu mocno wyeksploatowanego i nieprzystającego do naszych czasów dworca, ruszy budowa nowoczesnego obiektu z przemyślaną infrastrukturą, ułatwieniami dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się i całym zapleczem dla podróżnych. Warto zauważyć, że gdy tylko zakończy się największa kolejowa inwestycja w Polsce, czyli budowa łódzkiego tunelu średnicowego, Łódź Kaliska dodatkowo zyska na znaczeniu i będzie obsługiwała znacznie więcej podróżnych niż obecnie – bez nowego dworca byłoby to niemożliwe. Dobrze rozwinięta infrastruktura komunikacyjna to warunek dynamicznego rozwoju regionu. Jesteśmy tego świadomi, stąd nasze inwestycje w tylu miejscach w Polsce – mówił tuż po ogłoszeniu przebudowy minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.
Po 1,5 roku prac inwestycja zmierza ku końcowi.
- Na wieży zlokalizowanej na terenie Łodzi Kaliskiej zawisły trzy zegary. Obecnie inwestycja dworcowa jest na końcowym etapie realizacji. Prace toczą się głównie na przyległym placu. Planowane zakończenie prac budowlanych to połowa bieżącego roku – przekazało PKP S.A.
W nowym budynku dworca zachowano trójnawową forma, nawiązującą do poprzedniego obiektu, lecz uzupełniono ją nowoczesnymi rozwiązaniami architektonicznymi. Nowy obiekt, w odróżnieniu od tego z lat 90., wyróżnia się prostą bryłą. Duże przeszklenia od strony placu przydworcowego mają nadawać mu eleganckiego i współczesnego wyglądu. Elewacja została wykonana z oksydowanej miedzi, co nie wszystkim przypadło do gustu. Internauci nie szczędzą krytyki pod adresem nowego dworca.
"Całe szczęście, że jest napis, bo można byłoby pomylić z magazynem", "Ma szansę wygrać w konkursie najbrzydsza budowla użytku publicznego", "Nowa elewacja? Wygląda jak robiona z materiałów z rozbiórki jakichś magazynów" - to tylko przedsmak komentarzy, jakie można znaleźć w sieci.
Inwestor przekonuje jednak, że elewacja pod wpływem naturalnych procesów będzie się zmieniać. Efekt naturalnego patynowania ma się pojawić w ciągu najbliższych miesięcy. Wówczas budynek ma stanowić spójną całość z otoczeniem.
Przebudowa dworca kolejowego Łódź Kaliska będzie kosztowała ponad 56,5 mln zł. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac budowlanych jest firma SKB LDR z Warszawy, a projekt przebudowy dworca opracowała pracownia An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic.