Tyle ma kosztować tegoroczna Wielkanoc
W tym roku organizacja świąt wielkanocnych ma kosztować więcej niż w roku ubiegłym. Średnio planujemy wydać 588 złotych – wynika z najnowszej edycji Barometru Providenta. Rok temu Polacy deklarowali, że zamierzają przeznaczyć na zakupy 568,8 zł, a dwa lata temu 30 złotych więcej.
W tegorocznym badaniu większość Polaków chce przeznaczyć na Wielkanoc kwotę mieszczącą się w przedziale 451-600 zł. Co piąty badany zamierza jednak zamknąć wydatki w kwocie 200 zł.
– Co ciekawe najwyższe budżety na Wielkanoc planują seniorzy. Osoby w wieku 65 plus zamierzają w tym roku wydać 684 zł, a badani w wieku 55-64 lata 623 zł – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska. – Dodatkowo najstarsi respondenci nie są szczególnie skłonni do oszczędzania na świątecznych zakupach. W tym przodują badani do 34. roku życia.
67 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lata przyznaje, że w tegoroczne święta zamierza oszczędzać na produktach i uważniej przyglądać się cenom. W grupie wiekowej 25-34 lata odsetek ten jest niewiele mniejszy i wynosi 65,3 proc. Wśród ogółu badanych na ceny będzie zwracać uwagę 58,2 proc. respondentów.

Żurek czy barszcz biały?
Ankietowani byli też pytani o wielkanocne zwyczaje oraz o to, jakie potrawy będę przygotowywać na świąteczny stół.
- Po raz kolejny, na pierwszym miejscu znalazły się jajka wskazane przez 85,4 proc. ankietowanych. Drugie miejsce, podobnie jak w ubiegłym roku, zajmuje biała kiełbasa, która jest obowiązkowym elementem Wielkanocy dla 57,6 proc. Trzecią lokatę utrzymał żurek (53,3 proc.) po raz kolejny potwierdzając, że jest popularniejszą świąteczną zupą niż barszcz biały (33,4 proc.) – podkreśla Karolina Łuczak.
Jeśli chodzi o słodkości, ulubieńcem Polaków jest babka (39,2 proc.), której udało się zdetronizować sernik (38,7 proc.). Makowiec wskazało 29 proc. badanych, natomiast tradycyjny mazurek to wybór co piątego respondenta.
Wielkanocne śniadanie to podstawa
Barometr Providenta pokazuje również, że polskie tradycje mają się dobrze. Uroczyste wielkanocne śniadanie praktykowane jest w domach 76,3 proc. respondentów. Święcenie pokarmów to zwyczaj kultywowany przez 70,2 proc., a jajkiem lub innymi pokarmami dzieli się 62,6 proc. badanych. Około połowa Polaków przestrzega także postu w Wielki Piątek oraz maluje jajka.
Kultywowane tradycje zależą m.in. od regionu, z którego pochodzą respondenci. Śmigus-dyngus najpopularniejszy jest w województwie wielkopolskim. Jajka najczęściej malują mieszkańcy kujawsko-pomorskiego. Prezenty od zajączka otrzymuje 56,8 proc. mieszkańców województwa opolskiego, natomiast wśród ogółu badanych ten odsetek wyniósł 30,7 proc.
W badaniu wzięło udział 1000 dorosłych Polaków.
Dyskonty odliczają do Wielkanocy. Jakie świąteczne ozdoby znajdziemy w sklepach?