Przed wigilią zawsze zauważamy więcej osób w sklepach. Nie wiąże się to tylko z poszukiwaniem prezentów. Liczba klientów wzrasta także w sklepach spożywczych. Ma to oczywiście związek z przygotowaniem świąt. W 2023 roku Polacy robili zakupy w dosyć nietypowy sposób, ponieważ Wigilia przypadała w niedzielę. Z tego powodu nie mogli pójść do sklepów jeszcze w dzień świąt. Chociaż i tak robiono zakupy na ostatnią chwilę. Sklepy notowały największe obroty w piątek i sobotę.
Jak wynika z danych CMR, w grudniu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych (takich do 300 m2) była o 4,6% wyższa niż w 2022 roku, ale liczba transakcji spadła o niemal 5%.
- Łącznie w 2023 r. w Wigilię i dwa poprzedzające ją dni łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych była o 12% niższa niż w takim samym czasie rok wcześniej, a łączne obroty tych placówek obniżyły się o 2% […] Średnio klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy w grudniu 26,73 zł (o 10% więcej niż rok wcześniej) i wkładali do koszyka 3,9 opakowania produktu. Najwyższe kwoty na paragonach pojawiały się 23 grudnia – klienci kupowali wówczas średnio 5 produktów i płacili za zakupy średnio 36 zł – przekazuje Centrum Monitorowania Rynku.
Polecany artykuł:
Jak podaje CMR było wiele produktów, które w tym okresie sprzedawały się znacznie lepiej niż rok wcześniej. Były to różnego rodzaju wyroby nikotynowe, napoje funkcjonalne i izotoniczne, kawa mrożona, a także gotowe drinki, whisky, wina musujące, mąka i cukier.
Jednak było też wiele produktów, które sprzedawano w mniejszych ilościach w ujęciu rok do roku. Były to przede wszystkim: mleko, masło, margaryna, olej, dodatki do wypieku ciast, czekolady i figurki czekoladowe, wódki czyste, wódki smakowe i piwa a także majonez czy warzywa w puszkach.
W porównaniu z listopadem łączne obroty sklepów małoformatowych w grudniu 2023 roku wzrosły o 7,9%, mimo iż liczba transakcji była o 3,5% niższa.
Black Friday 2024 w Manufakturze