Jakiś czas temu firma Grant Thornton Polska opublikowała dane dotyczące wyników finansowych klubów Ekstraklasy w sezonie 2023/2024. Podzielono je na kilka kategorii. Jedną z nich była sprzedaż koszulek, która w pewnym stopniu informuje o zainteresowanie i zaangażowanie ze strony kibiców klubu.
Przychody klubów Ekstraklasy
W zestawieniu „Finansowa Ekstraklasa” najważniejszym kryterium były przychody. Dopiero później dzielono je na podkategorie. W środku stawki znalazł się Widzew Łódź. Na 18 klubów zajął 8. miejsce, dzięki przychodowi na poziomie 58,08 mln zł. To całkiem niezły wynik zważywszy na to, że był to dopiero drugi sezon po powrocie klubu do piłkarskiej elity.
Zamieszczono także wypowiedź prezesa klubu na temat sytuacji finansowej.
- Sezon 2023/24 to kolejny okres, w którym Widzew osiągnął zysk. Sytuacja finansowajest bardzo stabilna, a Klub ma dwa filary: przychody z dnia meczowego i komercyjne.Cieszymy się, że nie zależymy tylko od jednego podmiotu, a źródeł przychodówjest wiele. To daje bezpieczeństwo. Priorytetem Klubu ma być sport, więc intencjąbędzie zwiększanie nakładów w tej kategorii, aby osiągać jak najwyższe cele. Równolegle środki będą inwestowane w Akademię, infrastrukturę oraz rozwój organizacyjny – powiedział Michał Rydz.
ŁKS, dzięki przychodowi na poziomie 31,63 mln zł, zajął 13. miejsce. To najlepszy wynik ze wszystkich ubiegłorocznych beniaminków. Klubowi bardzo dużo dał awans. Dzięki obecności w Ekstraklasie budżet z działalności podstawowej wzrósł z 13 mln zł do 27,3 mln zł.
- Klub zrealizował swoje cele finansowe w odniesieniu zarówno do budżetu, jak i wobec planu długoterminowego rozwoju. Klub zachowuje bezpieczeństwo finansowe, mimo braku środków z PKO Bank Polski Ekstraklasy, utrzymując skutecznie rygor przychodowo-kosztowy, co przekłada się na wysoką wiarygodność wobec kontrahentów. W trakcie sezonu klub pozyskał nowe, niezwykle ważne i istotne dla działania klubu źródła finansowania, zarówno w odniesieniu do partnerów/sponsorów, jak również w architekturze akcjonariatu. Celem na ten sezon jest kontynuacja rozwoju źródeł przychodowych i ich ścisła i bezpośrednia korelacja z kosztami funkcjonowania klubu – powiedział Jarosław Olszowy, prezes zarządu.
Ile koszulek sprzedały łódzkie kluby?
Na przychody i rozwój klubu bezpośredni wpływ mają kibice. Mogą oni wspierać swoje drużyny nie tylko dzięki obecności w trakcie meczów, ale także przez zakup koszulek.
W tym zestawieniu wysokie, bo 5. miejsce, zajęli kibice Widzewa. Kupili oni 7 561 koszulek. Również dobry wynik zanotował ŁKS, którego kibice kupili 2 700 koszulek co daje 11. miejsce. To o pozycję wyżej niż ówczesny mistrz Polski – Raków Częstochowa.
Fani ŁKS-u najczęściej wybierali koszulki z „Pirulo” na plecach, a zwolennicy Widzewa samodzielnie je personalizowali.
Która łódzka ulica jest najdłuższa? Niektóre miejsca mogą zszokować