Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Dodatki spożywcze (keczupy, majonezy, musztardy, przyprawy): +15,4%
Od marca 2023 roku do marca 2024 roku dodatki spożywcze zdrożały o 15,4 proc.
- Dodatki spożywcze ponownie zanotowały dwucyfrowy wzrost cen z powodu sezonowych czynników, w tym zwiększonego zapotrzebowania na tego typu produkty przed świętami - uważa dr Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito.
Chemia gospodarcza: +9,7%
Od marca 2023 roku do marca 2024 roku chemia gospodarcza zdrożała o 9,7 proc.
– Dynamika wzrostu cen w tej kategorii utrzymuje się na stabilnym poziomie. Tego typu produkty drożeją szybciej, niż wynikałoby to z ogólnego poziomu inflacji. W dużej mierze jest to spowodowane rosnącymi kosztami surowców i energii - wyjaśnia dr Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito.
Słodycze i desery: +9,6%
Od marca 2023 roku do marca 2024 roku słodycze i desery zdrożały o 9,6 proc.
– Rekordowo drożejące kakao sprawia, że ta kategoria jest czołówce drożyzny. Cena tony ww. surowca poszybowała w marcu do ponad 8 tys. GPB. Przyczyną tego były obawy o produkcję w krajach Afryki Zachodniej, będących głównymi światowymi dostawcami kakao – tłumaczy dr Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito.
Napoje bezalkoholowe: +9,1%
Od marca 2023 roku do marca 2024 roku napoje bezalkoholowe zdrożały o 9,1 proc.
– Wzrost cen tych artykułów był wynikiem podwyższenia kosztów produkcji, składników i opakowań. Znaczenie mogły mieć też zmiany w polityce cenowej producentów, a także sezonowe czynniki, takie jak zwiększony popyt przed świętami – wylicza dr Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito.
Środki higieny osobistej: +4,8%
Od marca 2023 roku do marca 2024 roku środki higieny osobistej zdrożały o 4,8 proc.
Artykuły dla dzieci: +4,2%
Od marca 2023 roku do marca 2024 roku artykuły dla dzieci zdrożały o 4,2 proc.
Pieczywo: +3,9%
Od marca 2023 roku do marca 2024 roku pieczywo zdrożało o 3,9 proc.
Używki (herbata, kawa, piwo, wódka): +3,4%
Od marca 2023 roku do marca 2024 roku używki zdrożały o 3,4 proc.
– W okresie świątecznym konsumenci częściej sięgają po kawę, herbatę i alkohol, co mogło prowadzić do wzrostu cen tych produktów przed Wielkanocą. Jeżeli chodzi o kawę, to trzeba pamiętać, że obecnie jej cena na rynkach światowych jest najwyższa od dekady. Odpowiedzialne są za to niesprzyjające warunki pogodowe i niskie zbiory – informuje dr Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito.
Ryby: -0,2%
Od marca 2023 roku do marca 2024 ryby staniały o 0,2 proc.
Mięso: -0,7%
Od marca 2023 roku do marca 2024 mięso staniało o 0,7 proc.
Wędliny: -0,8%
Od marca 2023 roku do marca 2024 wędliny staniały o 0,8 proc.
Karmy dla zwierząt: -1,5%
Od marca 2023 roku do marca 2024 karmy dla zwierząt staniały o 1,5 proc.
Owoce: -2,1%
Od marca 2023 roku do marca 2024 owoce staniały o 2,1 proc.
– Zmiany cen warzyw i owoców są wynikiem dostępności surowców, warunków pogodowych, polityki handlowej i sezonowości. Wkrótce pojawią się na rynku krajowe art. z tych kategorii. Na początku, jak co roku, będą drogie, ale w kolejnych tygodniach zaczną systematycznie tanieć – podsumowuje dr Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito.
Nabiał: -2,4%
Od marca 2023 roku do marca 2024 nabiał staniał o 2,4 proc.
Warzywa: -3,1%
Od marca 2023 roku do marca 2024 warzywa staniały o 3,1 proc.
– Zmiany cen warzyw i owoców są wynikiem dostępności surowców, warunków pogodowych, polityki handlowej i sezonowości. Wkrótce pojawią się na rynku krajowe art. z tych kategorii. Na początku, jak co roku, będą drogie, ale w kolejnych tygodniach zaczną systematycznie tanieć – podsumowuje dr Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito.
Produkty sypkie: -6,6%
Od marca 2023 roku do marca 2024 produkty sypkie staniały o 6,6 proc.
– Jest to rezultatem tendencji na światowych giełdach. Kluczowe było obniżenie cen zbóż. Przyszłe kierunki cen będą zależne od ewentualnych zmian w polityce dotyczącej importu zbóż na rynek Unii Europejskiej z Ukrainy – przewiduje dr Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito.
Artykuły tłuszczowe: -22,1%
Od marca 2023 roku do marca 2024 artykuły tłuszczowe staniały o 22,1 proc.
– Po pierwsze, światowe ceny rzepaku wykazują tendencję spadkową. To istotne, bo olej rzepakowy stanowi znaczną część produktów oleistych w Polsce. Po drugie, to była najbardziej drożejąca kategoria produktów w ub.r. Po trzecie, tłuszcze, a zwłaszcza masło i olej, są chętnie wykorzystywane w akcjach promocyjnych, bo mocno przyciągają uwagę konsumentów. Obniżki ich cen są więc elementem walki konkurencyjnej – stwierdza dr Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito.