Dodatki spożywcze (keczupy, majonezy, musztardy, przyprawy): +15,4%

Dodatki spożywcze (keczupy, majonezy, musztardy, przyprawy): +15,4%

Od marca 2023 roku do marca 2024 roku dodatki spożywcze zdrożały o 15,4 proc.

- Dodatki spożywcze ponownie zanotowały dwucyfrowy wzrost cen z powodu sezonowych czynników, w tym zwiększonego zapotrzebowania na tego typu produkty przed świętami - uważa dr Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Chemia gospodarcza: +9,7%

Chemia gospodarcza: +9,7%

Od marca 2023 roku do marca 2024 roku chemia gospodarcza zdrożała o 9,7 proc.

– Dynamika wzrostu cen w tej kategorii utrzymuje się na stabilnym poziomie. Tego typu produkty drożeją szybciej, niż wynikałoby to z ogólnego poziomu inflacji. W dużej mierze jest to spowodowane rosnącymi kosztami surowców i energii - wyjaśnia dr Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Słodycze i desery: +9,6%

Słodycze i desery: +9,6%

Od marca 2023 roku do marca 2024 roku słodycze i desery zdrożały o 9,6 proc.

– Rekordowo drożejące kakao sprawia, że ta kategoria jest czołówce drożyzny. Cena tony ww. surowca poszybowała w marcu do ponad 8 tys. GPB. Przyczyną tego były obawy o produkcję w krajach Afryki Zachodniej, będących głównymi światowymi dostawcami kakao – tłumaczy dr Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Napoje bezalkoholowe: +9,1%

Napoje bezalkoholowe: +9,1%

Od marca 2023 roku do marca 2024 roku napoje bezalkoholowe zdrożały o 9,1 proc.

– Wzrost cen tych artykułów był wynikiem podwyższenia kosztów produkcji, składników i opakowań. Znaczenie mogły mieć też zmiany w polityce cenowej producentów, a także sezonowe czynniki, takie jak zwiększony popyt przed świętami – wylicza dr Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Środki higieny osobistej: +4,8%

Środki higieny osobistej: +4,8%

Od marca 2023 roku do marca 2024 roku środki higieny osobistej zdrożały o 4,8 proc.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Artykuły dla dzieci: +4,2%

Artykuły dla dzieci: +4,2%

Od marca 2023 roku do marca 2024 roku artykuły dla dzieci zdrożały o 4,2 proc.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Pieczywo: +3,9%

Pieczywo: +3,9%

Od marca 2023 roku do marca 2024 roku pieczywo zdrożało o 3,9 proc.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Używki (herbata, kawa, piwo, wódka): +3,4%

Używki (herbata, kawa, piwo, wódka): +3,4%

Od marca 2023 roku do marca 2024 roku używki zdrożały o 3,4 proc.

– W okresie świątecznym konsumenci częściej sięgają po kawę, herbatę i alkohol, co mogło prowadzić do wzrostu cen tych produktów przed Wielkanocą. Jeżeli chodzi o kawę, to trzeba pamiętać, że obecnie jej cena na rynkach światowych jest najwyższa od dekady. Odpowiedzialne są za to niesprzyjające warunki pogodowe i niskie zbiory – informuje dr Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Ryby: -0,2%

Ryby: -0,2%

Od marca 2023 roku do marca 2024 ryby staniały o 0,2 proc.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Mięso: -0,7%

Mięso: -0,7%

Od marca 2023 roku do marca 2024 mięso staniało o 0,7 proc.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Wędliny: -0,8%

Wędliny: -0,8%

Od marca 2023 roku do marca 2024 wędliny staniały o 0,8 proc.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Karmy dla zwierząt: -1,5%

Karmy dla zwierząt: -1,5%

Od marca 2023 roku do marca 2024 karmy dla zwierząt staniały o 1,5 proc.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Owoce: -2,1%

Owoce: -2,1%

Od marca 2023 roku do marca 2024 owoce staniały o 2,1 proc.

– Zmiany cen warzyw i owoców są wynikiem dostępności surowców, warunków pogodowych, polityki handlowej i sezonowości. Wkrótce pojawią się na rynku krajowe art. z tych kategorii. Na początku, jak co roku, będą drogie, ale w kolejnych tygodniach zaczną systematycznie tanieć – podsumowuje dr Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Nabiał: -2,4%

Nabiał: -2,4%

Od marca 2023 roku do marca 2024 nabiał staniał o 2,4 proc.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Warzywa: -3,1%

Warzywa: -3,1%

Od marca 2023 roku do marca 2024 warzywa staniały o 3,1 proc.

– Zmiany cen warzyw i owoców są wynikiem dostępności surowców, warunków pogodowych, polityki handlowej i sezonowości. Wkrótce pojawią się na rynku krajowe art. z tych kategorii. Na początku, jak co roku, będą drogie, ale w kolejnych tygodniach zaczną systematycznie tanieć – podsumowuje dr Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Produkty sypkie: -6,6%

Produkty sypkie: -6,6%

Od marca 2023 roku do marca 2024 produkty sypkie staniały o 6,6 proc.

– Jest to rezultatem tendencji na światowych giełdach. Kluczowe było obniżenie cen zbóż. Przyszłe kierunki cen będą zależne od ewentualnych zmian w polityce dotyczącej importu zbóż na rynek Unii Europejskiej z Ukrainy – przewiduje dr Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Artykuły tłuszczowe: -22,1%

Artykuły tłuszczowe: -22,1%

Od marca 2023 roku do marca 2024 artykuły tłuszczowe staniały o 22,1 proc.

– Po pierwsze, światowe ceny rzepaku wykazują tendencję spadkową. To istotne, bo olej rzepakowy stanowi znaczną część produktów oleistych w Polsce. Po drugie, to była najbardziej drożejąca kategoria produktów w ub.r. Po trzecie, tłuszcze, a zwłaszcza masło i olej, są chętnie wykorzystywane w akcjach promocyjnych, bo mocno przyciągają uwagę konsumentów. Obniżki ich cen są więc elementem walki konkurencyjnej – stwierdza dr Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito.

Autor: Pixabay.com
Rozwiń
Powrót
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Ranking drożyzny w sklepach (marzec 2024)
Zamknij reklamę za s.
X
Zamknij reklamę
...
powiększone zdjęcie
email